IJsbreker Walvis

Dit is de grootste Nederlandse ijsbreker. De Vereniging voor Algemene Scheepvaartbelangen in Amsterdam heeft de Walvis speciaal voor dit doel laten bouwen. De aandrijving is diesel-elektrisch. Drie dieselmotoren van ieder 290 APK drijven drie generatoren aan, die stroom leveren aan een elektrische schroefasmotor van 675 pk.

De diepgang van het 411 ton zware schip is zo gekozen, dat het behalve op de Rijkswaterwegen, welke toegang geven tot de havens van Amsterdam, ook op de provinciale waterwegen ijs kan breken. De stuurhut is geheel inzinkbaar om de viaducten, gelegen in de spoorlijn Amsterdam-Haarlem en Amsterdam-’t Gooi, te kunnen passeren.

Nadat de door een serie proefvaarten naar boven gekomen kinderziekten waren verholpen, kon de Walvis op 30 januari 1950 aan haar eigenlijke taak beginnen n.l. de strijd tegen haar erfvijand, "Vadertje IJs". In deze winter kon bij Schellingwoude geen schip meer in of uit, maar dat gold niet voor de Walvis. Met een vaart van 4,5 knoop werd het ijsveld van 15 cm doorbroken.

Ook tijdens zomermaanden was de Walvis productief. Zij leverde dan stroom aan schepen, die de Amsterdamse haven aandeden, zoals de Johan van Oldebarneveld, de Oranje, en de schepen van de K.N.S.M. Met een aansluiting vanaf de ijsbreker, die dan naast het schip lag, kon het leven aan boord zijn gang gaan.

Daarnaast kon zij als brandblusboot worden ingezet met een pompvermogen van 8.500 liter per minuut. Nu zorgt de Stichting IJsbreker de Walvis voor deze enige nog in werking zijnde diesel-elektrische ijsbreker van Nederlandse makelij.

Contact

Stichting Havenfestival IJmuiden

Postbus 290 1970 AG IJmuiden info@havenfestivalijmuiden.nl

Productie

No Nonsense Producties tom@nnprod.nl